Monday, November 24, 2008

Konvoi Pantai Timur 2008 - Part II

Day 2 : PCB - Rantau Panjang - Pengkalan Kubur

PCB Kota Bharu 16 Nov 08 0800 pagi, Awal2 pagi aku dah bangun, ikutkan penat semalam dan mood hari aha
d kebiasaanya aku akan bangun lewatlah. Aku turun dari bilik dah nampak diparking member2 yang rajin membelek2 kereta masing2. Ada yang sekadar mengelap kereta yang diselimuti oleh embun pagi dan ada yang rajin siap membasuh kereta tu. Aku tersenyum memerhati aksi member2 nie sambil terus menuju ke cafe utk breakfest.

0900 pagi, Sebelum memulakan perjalanan reps easterns memaklumkan bahawa ada perubahan dlm tempat2 yang akan dilawati hari ini. Members tiada sebarang bantahan dan amat bersetuju dgn perubahan tersebut. Taklimat ringkas perjalanan, marshal & members safety breifing aku berikan berdasarkan "post-mortem" convoy smlm. Hari ini aku harap members dapat mengekalkan & meningkatkan displin pemanduan seperti smlm.

0930 pagi,Convoy hari ini bergerak menuju kedes
tinasi pertama kami iaitu ke Rantau Panjang. Oh yea lupa aku nak beritahu, hari ini aku tidak resah lagi dengan perubahan tempat2 yang akan dilawati kerana bersama aku dlm kereta "Control" ialah Otai KB (Sorry bro lupa nama lak..) yang ambil cuti utk mengalami pengalaman convoy bersama V-Sixers.Tq bro!. So ringan sikitlah tugasan aku sebagai "Control". Dari PCB kami melalui Bandar Kota Bharu dimana kecekapan marshal mengawal convoy diuji. Alhamdullilah nampaknya semua marshal & members dapat mendengar arahan dgn baik sekali.


Rantau Panjang 11oo pagi, Convoy selamat sampai sambil mengegarkan pekan rantau panjang dgn deruman enjin2 Turbo convoy member. Kami berhenti utk 2 jam disini, tetapi kaum2 ibu seperti tidak sempat2 utk convoy berhenti..kalau blh nak order "drive thru" jer dari dlm kereta. Bagi member yang bersama family meneruskan "shopping jiwa" bersama keluarga masing2. Yang bujang pun tak kurang hebatnya, bergerak dlm kumpulan2 kecil sampai "shopping". Masa ini lah nak tahu members bujang2 mcm aku nie pandai ketidak membeli brg2 utk isteri & anak2. Aku beli gak sedikit souvenir utk family, walaupun ada yang ketawakan & kutuk itu ini bila aku dgn selamberger taya mek2 kedai tu saiz baju utk bdk 5-6 tahun. Aku memang kureng betul knowledge bab shopping nie...serahkan pada yang pakar jer...iaitu xyl aku ler.

0100 Tengahari, Semua members berkumpul semula utk convoy ke destinasi kedua hari ini. Ketika ini aku lihat muka kaum hawa & anak2 berseri2 jer sambil masing2 mendondong hasil shopping disini. Kaum bapa pula aku lihat muka dah "senyum berkarat" dan audio reply kepada team2 leader makin garau mcm tercekik ketupat jer...hehehe.


0130 Tengahari, Convoy bergerak ke destinasi ke-2 hari ini iaitu Pengkalan Kubur. Maka makin resahlah kaum2 bapa melihat kecerian dari kaum2 hawa masing2. Perjalanan convoy mengambil masa 45minit dan tiada sebarang masalah yang dialami oleh convoy members selain sedikit kerosakan pada motor fan kereta Abg Bahar (ERV) yang menyebabkan dia buat rawatan"by-pass" jer wiring tu...kereta sendiri dah tu sendiri foremen lak...sendiri repair lah.

Pengkalan Kubur 0215 petang, Setelah selesai memastikan semua convoy member dapat parking kereta masing2 dgn selamat. Sekali lagi 2 jam masa diberikan utk convoy members mempertingkatkan ekonomi peniaga2 disini. Nampaknya kaum2 hawa terus bert
enaga dan sekali sekala meninggalkan kaum2 bapa yang berenjin turbo dibelakang..hehehe. Aku pun tumpang gak shopping membeli beberapa brg2 walaupun tanpa xyl's. Kelihatan member yg bujang seperti Oga, Bojeng & Lan sibuk merakamkan aksi2 members yang "shopping jiwa" nie. Diorg nie shoot macam paparazzi beb...!!

0430 petang, Convoy berkumpul semula sambil muka2 kaum bapa makin "mencuka" disebalik keriangan & senyuman kaum2 hawa. Convoy yang sepatutnya menuju ke destinasi ke-3 di batalkan disebabkan faktor kaunter index keuntungan saham kaum bapa makin merudum jatuh 30 mata. Manakala index bursa saham textile & pin
ggan mangkuk meningkat mendadak dipengaruhi pembelian2 disaat2 akhir oleh kaum hawa.hahaha

0600 petang, Convoy sampai semula ke PCB dgn selamat. Aktiviti bersantai oleh members pun bermula. Sambil kaum2 bapa naik berehat dibilik masing2 sambil mengira jumlah kerugian semasa, kaum hawa & anak meraikan hasil tangkapan sambil mandi-manda di di kolam renang. Aku bersama members yang bujang keluar utk minum petang sambil bersantai menghirup angin bayu laut china selatan.

0800 malam, Semua hidangan enak2 telah siap sedia utk dinikmati oleh convoy member dan malam ini disediakan karaoke set sebagai hiburan semua. Dikesempatan ini kaum bapa mengambil peluang melepaskan rintihan hati masing2 melalui nyanyian mereka, akan tetapi kaum2 hawa buat dek jer...hehehe. Selesai dinner 1 event ad-hoc direncanakan oleh members...aku tak pasti siapa. Tetapi yang aku pasti ianya diungguli oleh kaum hawa...

Kota Bharu 1000 malam, Convoy ke Wakaf Che Yeh utk shopping malam ala2 Uptown kalau diKL nie. Pada aku diorang nie semua memang hebat2 betul dan penuh bersemangat sekali utk mempertingkatkan lagi ekonomi negara. Aku betul2 dah pancit mlm nie...tak sanggup dah aku nak berjalan menyusuri semua bazaar.

0100 pagi, Sekembali ke PCB aku terus menuju kebilik & lena. Ketika ini ada lagi yang bertenaga mengajak member lepak2 UTT tepi pantai...arrrr aku memang kepenatan amat perlu rehat yg cukup atau esok ada yang sanggup ganti tugasan aku.

So Day 3 aku sambung lagi nanti....banyak aku nak share experience day 2 - 3 nie tapi jemariku dah surrender.

Click here for convoy pictures

No comments: