Monday, November 10, 2008

Servicing Repeater - Romeo Bravo Charlie

Hari ini aku free sikit...itu pun pagi tadi inter-dept meeting..cool je. So as bonus pada kwn2 yang selalu visit blog ini (terima kasih byk2) aku compose 2nd post ..masih dihari sabtu tetapi kali ini mengenai aktiviti hobi amatuer radio pulak.

Selepas cabut dari majlis puteri2ku, aku bergegas kerumah Shahrul (9w2eee) aka bdk jahat, superman, triples-E..(errr byk gak lah gelaran dia nie). Dia pun dah siap dgn barang2 keperluan utk service repeater depan pintu rumah dan aku pun terus angkut masuk bonet. Mulanya ingat aku jadi transporter tapi tak sampai 5min Man (9w2bmx) pun sampai dgn transporter dia..lagi besar.. lagi lebar, so aku & superman pindahkan brg2 masuk dlm transporter bmx siap jolok 2 btg pole lagi...hehehe.

Setelah singgah beli guy wire, isi minyak & tapau titbit kami terus kepuncak genting. Aku yang belum breakfest terus makan nasi campur tanpa kira apa yg eee & bmx sembang kt depan. lantaklah aku lapor...hehehe. Aku ada tayakan eee bepa org lain follow..dia ckp adalah dlm 8-10 stations...hmmm dlm hati aku alhamdullilah still ada yang sudi gotong royong hal2 mcm nie. Bab yg suka cakap & complaint tu...tak yah cakaplah.

Sampai dipuncak kami terus berjumpa dgn rosli (9w2abc), lan (9w2gmy) jek (9w2jek) & muklis aka nippon (9w2npn) awal diorg dah sampi...aku ingat diorg pun join...tapi diorg ade project lain & terus cabut setelah pindah brg2 dari transporter gmy. Setelah itu kami pun terus settlekan hal2 document utk access ke roof top..dgn kerjasama yg jitu dari Izkandar (9w2jiz) & Azman - OSH Genting & Bomba...TQ. Kami pun terus ke welfare office utk dptkan kunci...tetapi office gelap...adusss diorg dh blk ke?atau 1/2day keja nie...rupa2nya diorg dah cabut lunch...hmmm 1215pm dah hilang...hehehe

Sementara itu kami pergi cafe lepak lunch & tapau nasi lemak...aku tumpangkan 3 gelas air panas kat kaunter...huhuhu. Hampir kami selesai lunch 2nd teams pun sampai & menunggu kami di lobby..dari cafe kami kembali semangat bile nampak rakan2..ada pak madi (9w2mdy), Cikgu Lan (9m2agc), zambri (9w2lkb), Fadzli (9w2bdz) & pak hasnan (9w2hsm). Setelah dapat access naik, maka brg2 keperluan diangkut naik dgn hati2 & senyap..tempat org beb...kena jaga image..brg berat2 pun senyum jer...aku angkut yg ringan2 je...hehehe.

Tanpa melengahkan masa kerja2 menambahbaikkan repeater dijalankan, bermula dari mengubah lokasi TX antenna, pasang pole utk TX antenna, soldering, tuned cavity, check swr antenna, tukar diapole RX, pasang lightning arrestor, tukar guy wire dan macam2 lagi. Dengan dugaan hujan seketika..kami break makan & main echolink..lepas tu sambung kerja hingga tanpa disedari sudah pukul 10pm..huh...beku dah otak kami di atas tu...cabaran sejuk bukan lagi halangan..tetapi masa. Kalau bos maxis, celcom atau digi tgk sure diorg ambil kami kerja punye lah.

Dalam kecerian & kebekuan selesai menaikkan antenna RX..bacaan swr amat mengejutkan kami..adusssssss. Setelah dikenalpasti bahawa antenna RX penyebabnya..kami buntu seketika. Alhamdullilah teringat JIZ ada QSO di portable station dia..kami decide "pinjam" sementara antenna JIZ sebagai TX antenna. Selesai menganti antenna, tuned cavity & audio check lebih kurang..kami terpaksa turun disebabkan kehabisan masa..jika nanti pak guard naik complaint.. takut kemudian hari payah nak dapat access naik.

Kami beredar & turun dari puncak dgn sedikit "terkilan" disebabkan audio yang kurang memuaskan, sambil mengharapkan coverage dapat dipertingkatkan. Kepada kwn2 harap dapat bersabar & terus support repeater ini. Setinggi-tinggi Terima kasih kepada rakan2 yang telah naik untuk tugasan ini. Kepada yang membantu memberikan audio report juga terima kasih byk2 diatas support. Pada aku kerja2 ne fardu kifayah...org lain buat kita tak payah..tapi jika tahu complaint je payah lah..hehehe

Click here for more pictures..


Sekian
73 De 9w2gtr

1 comment:

Blogger said...

At Take Free Bitcoin you can get faucet satoshis. 8 to 22 satoshis per 5 mins.